pondělí 7. března 2016

Kojení za jízdy v autě

Minulý týden tu byl článek o autosedačkách s pultíkem (odkaz zde) a v jedné debatě jsme se dostali k tomu, jak vlastně fungují pásy v autě. A proto je tu dnešní článek s jasnou zprávou: Nekojte dítě v autosedačce za jízdy. Kojení za jízdy v autě není bezpečné.

Zdroj obrázku zde nebo zde.
Modelová situace: cesta autem, dítě, malé mimino, ze začátku je v klidu, kouká a žvatlá, pomalu přechází v mručení a brblání, začíná se nudit, pláče až řve. Je to děsný a nic nepomáhá, mrskání růžovým slonem, rachtání rachtátkem nebo klíčema, zpívání a ššššš. A přitom všichni víme, co to dítě chce, co potřebuje a co by mu pomohlo. Kojení.

Ahoj, jsem Tereza a kojila jsem za jízdy v autě. Ale už to neudělám. Naklonila jsem se totiž nad autosedačku v krkolomné pozici, ale stále připoutaná. Myslela jsem si, že pás mě přece zarazí a nepustí mě blíž k té malé hlavě. A to právě není pravda.

Základní fyzika je jasná, jakýkoliv težší předmět v autě je při nárazu vystřelen velkou rychlostí a má obrovskou sílu, která může i dospělému člověku způsobit vážná zranění. Třeba láhev s pitím. Nebo foťák. Nebo nepřipoutaný spolucestující. Což je samozřejmě nebezpečné i pro toho nepřipoutaného člověka.

Takže kojení bez pásů nepřichází v úvahu, to je jasný. Nápad vyndat dítě za jízdy z autosedačky doufám nemusím ani komentovat. Ne. Ale kojení s pásem? Když se dvakrát šikovně zalomíte, dostanete prso do požadované polohy a budete přitom pořád připoutaná. A teď se dostaváme k tomu, jak teda fungují bezpečnostní pásy v autě. Oni totiž po nárazu trochu povolí. Je v nich taková věc, která se anglicky jmenuje Force Limiter.

Funguje to tak, že při nárazu je nejdřív vyslán signál pásům, který vás trochu přitáhne do sedadla. (Ten signál je jednak z místa nárazu v předním nárazníku, a jednak přimo v pásech je zařízení, které reaguje na prudké brždění.) Jak jde tělo člověka dopředu, pás se trochu povolí, (když zaznamená určitou sílu,) aby se nezařiznul do hrudníku cestujíciho. Tak je část energie pohlcena, jinak by totiž celá síla nárazu působila na místo pod pásem a mohlo by dojít k polámání žeber a zranění vnitřních orgánů. Podívejte se na video, případně na tento tento článek s jednotlivými akty rozepsanými podle času zde (anglicky).



Takže u toho kojení, když je váš hrudník jen pár centimetrů od hlavy vašeho dítěte, vás ten pás neudrží. Trochu vás povolí. A to úplně stačí k rozdrcení malé měkké hlavičky.

Já už to dělat nebudu. Je potřeba vymyslet jiný způsob, jak dítě utišit. Viděla jsem, že se to dá vyřešit odsatým mlíkem v suplementoru a podávání přes prst. Nebo zastavit, kojením uspat a pokračovat. Větší děti už se dají zabavit a uspat i jinak, nám vždycky fungovalo zpívání. Doporučuju hodně hraček, knížek a pro případ nouze tablet, ten u nás funguje vždycky, když už to jinak opravdu nejde. Viz předcházející články zde a zde.

2 komentáře:

  1. Pěkný článek, už také takto kojit nebudu.

    OdpovědětVymazat
  2. s clankem souhlasim...standardni modelova situace u nas vsak byla trochu jina nez popisuje clanek: dite zajikave jecelo uz pet minut po vyjeti bez zajmu o jakekoliv pmetody zabaveni. kojila jsem za jizdy hlavne v dobe kdyz uz maly sedel v sedacce po smeru jizdy (do te doby jsme cesty autem temer eliminovali) i za cenu vlastniho ohrozeni odpoutanim se z pasu. vybirala jsem rovne prehledne useky, malo provozu a kojila jen nezbytne nutnou dobu pripadne dle aktualniho stavu provozu kojeni prerusila a poutala se driv.a tak porad dokola. jsou miminka ktera knizkou a hrkackou nezabavite a situace kdy vam jina varianta nez preprava autem nezbude. zastavit a uklidnit dite muzete..jenze efekt se vytraci ve chvili opetovneho usazeni do sedacky. a radeji kojit nez ridit za zalykaveho vresteni kdy nevite jestli dite jeste dech popadne nebo uz ne.to mi verte.. nastesti tohle obdobi pominulo a cesty autem uz jsou radostne a bez nutnosti zabavovani.

    OdpovědětVymazat