čtvrtek 30. července 2015

Dětské autosedačky proti směru jízdy

Chci napsat článek o dětských autosedačkách proti směru jízdy. Je to dost zásadní téma, v Evropě už známé, ale v Česku skoro neznámé. Ve Švédsku, jako jedné ze zemí s nejnižším počtem úrazů dětí při autonehodách, jezdí děti do čtyř let proti směru jízdy. Nemají to dané zákonem, platí tam zákony jako jinde v EU, ale pro švédské rodiče je to samozřejmost. Vědí, že je to bezpečnější a bezpečnost je pro ně nejvyšší prioritou. Navíc i tito rodiče tak jezdili, když byli malými dětmi, autosedačky proti směru jízdy tam mají více než čtyřicetiletou tradici.


Historie

Všechno začalo ve Švédsku. Tam vynalezli první autosedačku, kde dítě sedělo proti směru jízdy, už v roce 1963. Jinde v tu dobu neměli ani ponětí o bezpečnosti dětí v autech. Vynálezce, profesor Bertil Aldman, byl inspirován startem vesmírné rakety - astronauté byli zatlačováni do svých sedadel, kde leželi proti směru zrychlení. Další Švéd Thomas Turbell se pak zasloužil o propagaci těchto autosedaček i přes to, že si všichni ťukali na čelo. Má přezdívku "father of rear facing," neboli protisměrný otec. (zdroj zde a zde)

Statistika

V letech 1992-2011 bylo ve Švédsku pouze 15 smrtelně zraněných dětí do čtyř let v autosedačkách proti směru jízdy, z toho 2 kvůli požáru, jedno kvůli utonutí a ostatní při katastrofálních nehodách např. srážkou s kamionem. Důležité také je, že k žádnému umrtí nedošlo při zadním nárazu, vždy jen při čelním nebo bočním nárazu. (zdroj zde)

Tady v grafu vidíme rozdíl mezi umrtností dětí v Německu a ve Švédsku. V Německu je to podobné jako v Česku, děti zhruba do jednoho roku jezdí ve vajíčku proti směru jízdy a od jednoho roku čelem dopředu. Je jasně vidět rozdíl u dětí ve věku jednoho roku, kde je v Německu nejvyšší počet smrtelných zranění (normalizovaně na počet dětí v dané zemi.) Je to pravděpodobně tím, že německé děti moc brzy mění autosedačky na ty po směru jízdy. (zdroj zde a zde)


Spoustu dalších statistik a studií můžete najít v tomto článku - zde.

Právo

V EU momentálně platí dvě směrnice pro homologaci autosedaček (tedy aby tomu výrobci vůbec mohli říkat autosedačka) starší ECE 44/04 a nová ECE R129, která platí od července 2013. Zatím si výrobci mohou vybrat, podle které směrnice si nechají autosedačku schválit, od roku 2018 už to půjde pouze podle té nové (starou autosedačku nemusíte vyhodit, jde o homolgaci nových modelů sedaček.)

Nejdůležitejší body nové směrnice ECE R129:

  • autosedačky se testují nejen při čelním, ale také při bočním nárazu
  • autosedačky pro děti do 15 měsíců musí vždy směřovat proti směru jízdy a musí se do ní vejít dítě minimálně do 83 cm výšky
  • autosedačky proti směru jízdy se mohou používat v jakémkoliv věku
  • všechny autosedačky se připevňují ISOFIXem a mají podpůrnou nohu na podlahu
  • autosedačky nebudou děleny do skupin podle hmotnosti, ale podle výšky dítěte

Anatomie

Malé děti mají obří hlavu. Hlava tvoří čtvrtinu jejich těla, u dospělých je to jedna osmina. Zároveň mají krátký a nezpevněný krk a jejich břicho je dost velké, jak můžete vidět na obrázku. Tři nejzranitelnější body dítěte tedy jsou: hlava, krk a vniřní orgány v dutině břišní. 

Fyzika

Ze základních fyzikálních vzorečků se dá spočítat, že při čelním nárazu v rychlosti 50 km/h má dětská hlavička, která v 6 měsících váží asi 2 kg, tíhu 56 kg. Takže to malinký tělíčko a ten mini krček musí unést 56 kg.

(Kdybyste si to chtěli taky spočítat, tak tíha G = hmotnost m * zrychlení a. Zrychlení a = rozdíl rychlostí (50 km/h = 13,89 m/s - 0 m/s) / čas zastavení (0,5 s))

Když je dítě při takovém čelním nárazu v autosedačce po směru jízdy, pásy zadrží jeho ramena a tělo. Hlava je vymrštěna vpřed a krk není schopný ji udržet, a tak dochází k vážným úrazům, jejichž důsledky si asi dokážete představit... 


Autosedačka proti směru jízdy podpírá při nárazu páteř dítěte, jeho krk i hlavu. Videa z testování to myslím jasně ukazují...


Navíc při bočním nárazu je dítě v protisměrné autosedačce bržděním zatlačeno do její konstrukce a tím je chráněno. V posměrné autosedačce je hlava dítěte vymrštěna ven mimo konstrukci a tak dochází k vážnějším zraněním i v tomto případě.

V Česku je respektovanou autoritou přes autosedačky časopis dTest a jeho testy. Tady je doslovná citace z článku z roku 2014 (zdroj zde):
Jako účinná prevence proti nadměrné zátěži při nehodě funguje převoz dítěte sedícího v autosedačce umístěné proti směru jízdy. Pokud by došlo k čelnímu nárazu, tvrdá skořepina vytvoří pevnou oporu pro hlavičku, krček a zádíčka a nedojde k nebezpečnému trhnutí hlavičky. Tento způsob převozu doporučujeme pro miminka, která nemají dostatečně vyvinutou krční páteř. Proto se všechny autosedačky skupiny 0+ instalují právě takto. Ale pokud to dítěti nevadí, vozte ho v této poloze co nejdéle, tedy i v případě větších autosedaček.

Testování

Z testování autonehod s figurínami byla určena limitní síla, kterou vydrží krk dítěte vážícího 18 kg, a to 1350 N. (zdroj zde resp. zde z dubna 2008 W12&18.) V autosedačkách po směru jízdy je síla působící na krk 2500 N a více (u autosedačky s pultem naměřili 1974 N, zdroj zde). Trik je v tom, že žádné testy neměří zátěž krku. Takže dokud by té figuríně neupadla hlava, nepoznají, že je s krkem něco špatně.

Jediný test, který měří zátěž krku, je švédský Plus Test. Jako kritérium má sílu 1220 N (aby nedošlo k vážnému zranění.) No a tímto testem mají šanci projít pouze autosedačky proti směru jízdy. Hodnotí jenom bezpečnost autosedačky, ne jako jiné testy, které do hodnocení zahrnují, jak se s autosedačkou manipuluje, jak snadno se tam dá dát dítě, jestli se dá potah vyprat v pračce atd. Tady jsou výsledky testování ve Švédsku (je to švédsky, doporučuju překladač), až poslední sloupeček říká, jestli prošly Plus testem. Je to test nepovinný, a aby ho autosedačka splnila, musí uspět na všech sedadlech v autě a ve všech polohách, které jsou podle návodu možné. To znamená, že pokud je sedačka otočná, testem neprojde, i když proti směru jízdy by uspěla, po směru ne. V Plus testu se získává certifikát do 18 kg nebo do 25 kg, není v nich rozdíl bezpečnosti, ale doporučuje se autosedačka do 25 kg, aby dítě mohlo být delší dobu v protisměru. (zdroj zde)

V českém dTestu tvoří hodnocení z 50 % ochrana dítěte, 40 % obsluha a 10 % ergonomie. Takže vítěz testu vůbec nemusí být nejbezpečnější. Od roku 2015 mají nový testovací program, který by měl být náročnější a snad už mají i krční senzor, nepíšou teda jestli u všech figurín (zdroj zde "Jak testujeme"). Ovšem v testu z června 2015 není ani jedna sedačka proti směru jízdy (je tam jedna, která jde oběma směry, ale nejsou u ní rozlišené výsledky po a proti směru). A ani jedna sedačka nedosáhla vyššího hodnocení v čelním nárazu než "dobře" 60-79 %. Německé testování od ADAC je na tom stejně jako dTest, také ochrana dítěte tvoří 50 % celkové známky (více info německy zde, já německy neumím.) Navíc jsou v dTestu a v ADAC testu stejné modely autosedaček se stejnými výsledky.

Pultíky


Ještě dodatek k autosedačkám po směru jízdy s pultíkem. Tady je graf, na kterém jsou naměřené hodnoty síly působící na krk dítěte, modré jsou sedačky po směru, růžové proti směru jízdy. Jak už jsem psala výše, limitní síla, aby nedošlo k poškození krku, je 1220 N. Všechny autosedačky po směru jízdy tuto hranici překračují, a to i ty pultíkové. Mají sice nižší hodnoty, jsou lepší, ale pořád je to hodně a přes limit, více než 1500 N. (Zdroj zde, nepodařilo se mi dohledat původní článek, ale je citovaný i zde.)


A jedno ukázkové video, je tam vidět, že hlava jde pořád hodně dopředu a krk dostane zabrat, i když méně než u sedačky s pásy. A hlava se zabrzdí nárazem, pult není airbag, původně byl vymyšlen jen jako ochranné pouzdro na pás, aby dítě nezranil v oblasti břicha.




Závěr


Jakákoliv autosedačka proti směru jízdy je bezpečnější než nejlepší autosedačka po směru jízdy a to minimálně do čtyř let věku, čím déle, tím lépe.

Autosedačka, která má v návodu napsáno, že může být proti směru jízdy, ne že jen otočíte jakoukoliv!


Námitky

Nevejdou se mu tam nohy.

Pozorujte chvíli své dítě v normálním životě. Jak často sedí s nataženýma nohama? Skoro nikdy, není to pohodlné a děti to nedělají. A tak nepotřebují ani v autosedačce sedět s nataženýma nohama. Ani dospělí tak v autě nesedí. Naopak když dítě sedí po směru jízdy, nohy mu visí ve vzduchu. Jak dlouho by vám bylo příjemné tak sedět? Moc dlouho ne, dětem taky ne, tak si nohy opírají nebo skládají, ať sedí po směru jízdy nebo proti směru. 

Nic neuvidí.

Dítě v autě má vždycky (kromě prostředního sedadla vzadu) před sebou opěradlo sedadla. Buď spolujezdce, který má ještě vytaženou opěrku hlavy nahoru, nebo opěradlo zadního sedadla, kde může být opěrka hlavy až dole nebo tam ani nemusí být. Do boku vidí v obou případech stejně, ale po směru jízdy všechno ubíhá hrozně rychle a je těžké se zaměřit na určitou věc. Proti směru jízdy se věci venku naopak zpomalují. Výhled je ale nejvíc ovlivněn rozměry auta, a to hlavně velikostí zadního bočního okénka. 

Bude se nudit.

Asi jo, v autě se nudí každý. Ale když sedí rodič vedle dítěte v autosedačce proti směru jízdy, může s ním mnohem líp komunikovat, hrát hry, číst knihy, pouštět mu videa na telefonu a podobně. 

Bude zvracet.

Zvracení v autě je způsobeno tím, že nervová soustava nedokáže tak rychle zpracovávat to, co vidí oči. Proto je nejhorší koukat šikmo dopředu do strany, tam se to míhá nejrychleji. Jak už jsme psala, směrem dozadu se věci v zorném poli zpomalují, a tak s tím mozek nemá tolik práce. Pokud to ovšem nemá dítě vsugerováno, jako že "Ty určitě budeš zase zvracet, vem si radši hned pytlík!"

Pokud máte otázky nebo komentáře, napište mi tady pod článek, budu ráda.


57 komentářů:

  1. Zajímalo by mne,jak je to s autosedačkami s pultíkem.Ano či ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doplnila jsem odstavec a video o pultících :) Jsou lepší než bez pultíku, ale pořád nejsou tak bezpečné, jako ty proti směru jízdy.

      Vymazat
  2. No tak to si nedovedu představit, aby malá seděla proti směru ve svých dvou letech. Už takhle fňuká když jedeme 35 km k manželovým rodičům, ale aspoň na mě vidí a můžeme si povídat. Přesto že jsem v sedačce, jsem vidět. Kdyby mě neviděla, tak to už bych asi nemohla jet nikam. A vzadu s ní sedět nemůžu, protože se mi dělá vzadu špatně. Navíc teď až bude další, tak mezi dvěma sedačkami moc místa není...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povídat si můžete, i když je proti směru jízdy :) a dá se pořídit zrcátko na hlavovou opěrku sedadla, kde dítě sedí, abyste se navzájem viděly. To je právě to, že si to rodiče nedokáží představit, ale opravdu to není žádný problém. Dětem se to nelíbí hlavně proto, že jsou připoutané a nemůžou se volně hýbat, ale to jestli je po nebo proti směru jízdy už není takový rozdíl. Hlavně když jde dítě rovnou z vajíčka do větší sedačky proti směru jízdy, je to pro něj úplně normální.

      Vymazat
    2. Moja dcéra ma 5r a keď môže (ide sama) sada si cielene do bratovej(2,5r) protismerky. Miesta ma stále dosť a paci sa jej prave výhľad dozadu

      Vymazat
  3. To tedy nevím jak projde v článku zmiňovaná nová směrnice. Spousta aut nemá ve výbavě isofix. To si jako budou muset rodiče koupit nové auto? To tedy nevím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Isofixmají v základu všechny auta od roku cca 2002. Spousta lidí považuje isofix za sprosté slovo a další spousta má váš názor. Osobně jsem už 2 kamarádky vyvedla z omylu a v jejich autě jim ten isofix ukázala.

      Vymazat
    2. Isofixu nedůvěřuji proto jsem chtěla autosedačku bez něho. Jsem zvědavá, jakou odpověď budete mít na mne.

      Vymazat
    3. Jen opáčím: proč nedůvěřujete isofixu? Je snad upevnění sedačky přímo ke kostře vozu méně bezpečné než pouhé přichycení pásem? Nebo myslíte, že isofixem chycenou sedačku už nelze přepásat?

      Vymazat
    4. Ta nová směrnice vás nebude nutit vyhodit auto ani tu autosedačku, co máte doma :) Ale nové autosedačky, co se budou teprve schvalovat, budou muset odpovídat této směrnici a být schválené podle ní. Jinak opravdu je isofix v autech už od roku 2002, takže většina aut už ho dneska má...

      Vymazat
    5. Nepíšete žádné důvody, proč nedůvěřujete isofixu, takže vám můžu odpovědět akorát tak "Věřte" :) Ale já vás nepotřebuju přesvědčovat, jen jsem chtěla poskytnout informace. Každý si pak může dohledat další info a rozhodnout se podle sebe.

      Vymazat
    6. to že je sedačka vybavená Isofixom neznamená, že sa nedá pripútať pásmi:) my máme sedačku s isofix (Kidzofix) auto bez isofix (raz bude hádam aj na nové:D) a ide to;)..

      Vymazat
    7. Přidám se do vlákna: našel někdo zpět otočenou sedačku, která nevyžaduje isofix? případně: pokud se isofix-based sedačka přidělává normálně "pásmi", jak píše Barbora, je to povolené, resp. uvedené výrobcem jako možné, není to rizikové řešení? Jinak díky za vhled.

      Vymazat
  4. Zajímavý článek. Díky. Osobně jsem odpůrcem pultíků a sezení proti krom vajíčka. Ale věřím, že jde o dobrou myšlenku, která má chránit nezodpovědné lidi. Přijde mi zajímavá nová kategorizace sedaček podle výšky dětí. Moje vlastní měla v roce 81cm, ve třech letech má "čtyřletých" 104. Známý mi zrovna včera řikal, že mají s dvojčaty velikej problém, že mají v roce skoro 90cm ale k 9kg se neblížej. Vajíčka jsou jim malá, ale nemají kila na další sedačku. Děti jsou čim dál větší, posun a vývoj musí být. :) PS: my jedeme v isofixu už od roku 2012.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje dítě má ve 20 měsících 82 cm :) Ty kategorie podle výšky jsou hlavně proto, že výška je důležitější údaj pro autosedačku - když bude dítě široké, tak se tam pořád vejde, ale vysoké už ne. Nepíšete, že proč jste odpůrcem pultíků a sezení proti, nicméně já jsem chtěla sepsat všechny důležité informace, aby bylo vidět, že autosedačky proti směru jízdy jsou opravdu nejbezpečnější. Rozhodnutí, jakou sedačku pořídit je pak už samozřejmě na každém rodiči.

      Vymazat
  5. Obvykle komentáře k článkům nepíšu, ale když čtu tuto diskuzi, tak musím. Nikdo nepřidal vyloženě kladný komentář, což mi přijde hodně nefér. Autorka píše na svůj blog článek, se kterým si dala práci a dohledala potřebné informace a jsem přesvědčena, že jí to trvalo dost času. Tohle všechno podstoupila pro to, aby informovala neznalé rodiče a upozornila na tuto problematiku. Dala si s tím práci i přesto, že sama už tyto informace má a svoje děti má zajisté ochráněny, jak nejlíp to jde. Chtěla tak pomoci ostatním. A dostalo se jí jen kritiky v podobě: isofixu nevěřím. Samozřejmé je, že každý má právo na svůj názor, ale tady si myslím, že není na místě, pokud tomu nevěřím, tak si o tom buď zjistím víc a nebo se nevyjadřuji. Myslím, že autorka by spíš zasloužila pochválit za to, že šíří osvětu a není jí lhostejná ani bezpečnost cizích dětí. Lidi umí jen kritizovat a říkat já tomu nevěřím, ale nikdo nemá jasný argument proč.. Proto musím napsat: děkuji za váš článek, určitě mi pomohl, až budu za dva měsíce vybírat novou autosedačku pro svou dceru, rozhodně některé informace využiji.... Už jen podle selské logiky je nad slunce jasné, jak sedačky proti směru jízdy fungují a o kolik jsou bezpečnější než ty opačné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář :) těší mně, že se Ti článek líbil a že Ti pomohl. Mně to nevadí, že tu jsou takové komentáře, já jsem chtěla sepsat důležité informace podložené studiemi a odbornými články, aby bylo vidět, že jsem si to jen tak nevymyslela:) a jak s tím kdo naloží, to už tolik neovlivním... Ale debatovat o tom můžem, to je dobře.

      Vymazat
    2. Ja se pridavam a moc dekuji za takove informace! Piridili jsme protismernou sedacku a tyto infornace sdilim dal!

      Vymazat
  6. Děkuji za zajímavý článek. Brzy budeme vybírat novou sedačku pro dceru, tak se hodí vědět, jak je to s bezpečností. Osobně mě překvapuje, že sedačky s pultíkem jsou bezpečnější jak ty bez (když se bavíme o sedačkách "ve směru"), takže děkuji za rozšíření obzoru. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář :) U těch pultíků je to kvůli tomu, že nejsou tak pevně držena ramena, jdou s krkem a hlavou trochu dopředu, takže na ten krk nepůsobí tak velká síla (není takový rozdíl mezi pohybem hlavy a trupu.) Ale pořád je to moc velká síla, která může způsobit zranění... Takže pořád lepší do protisměru:)

      Vymazat
  7. Dobrý den,já přidám kladný komentář :) od narození měla naše dcera autosedačku Be safe. Po roce už to pro ní bylo těsné a tak jsme vybírali další. Značka be safe nám je sympatická,takže jsme vybírali jen zde. A právě jsme se rozhodli protisměru jízdy. Dceri jsou dva roky. Jezdim s ni vzadu. Kdyz s ni jede manzel sam,ma ji vepredu. Co si o tom myslite? Diky za odpoved. Bára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za kladný komentář:) Značka BeSafe je určitě sympatická:) A pokud má ta autosedačka v návodu napsáno, že může být i na sedadle spolujezdce v tom konkrétním modelu auta, které máte, tak to klidně může být. Bývá to uvedeno v seznamu homologovaných modelů aut, nejlepší je najít si ho na netu, tam bývá nejaktuálnější.

      Vymazat
  8. Díky za nesmírně přínosný článek. Syn (3 měsíce) ještě jezdí ve vajíčku, ale už se poohlížím po pokračující autosedačce. Po přečtení jsme se s manželem rozhodli pro autosedačku proti směru. I když cenově je to pálka, za bezpečnost, potažmo život dítěte nám to stojí. Ideální je si každý měsíc určitou částku odložit a do doby, než dítko z vajíčka vyroste, se na autosedačku proti směru finance nastřádají ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář, jsem ráda, že vám ten článek něco dal:) A určitě je skvělý nápad dávat si peníze na stranu postupně, pak to nebude tak hrozný... A některé autosedačky 0-18 kg vám vydrží vlastně přes dvě kategorie, takže může vyjít i levněji jedna taková autosedačka než vajíčko a sedačka 9-18 kg.

      Vymazat
  9. Moc dekuji za uzasny clanek! Diky Vam poridime opravdu bezpecnou autosedacku :-) sice to bude raketa, ale rozhodne to nechci podcenit, kdyz kazdy den vidime v televizi kolik je na silnicich autonehod. Dekuji za osvetu jakou sirite mezi lidi timto clankem! Predavam dal svym pratelum, myslim, ze by tyto informace melo dostat co nejvice lidi!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za komentář! Jsem ráda, že se to šíří, taky si myslím, že by to mělo vědět co nejvíc lidí...

      Vymazat
  10. Děkuji za zajímavý článek, možná jsem nečetla pozorně, ale kde se dají tyto sedačky na protisměrné sezení koupit? Máte nějaké tipy na značky?

    OdpovědětVymazat
  11. Tak jsem si to zadala do vyhledávače a našla protisměrné sedačky..Upravuji předchozí dotaz máte tipy na kvalitní sedačky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. už jsem napsala i další článek s přehledem autosedaček proti směru jízdy, které se u nás dají koupit, najdete ho tady: http://petsvestek.blogspot.com/2015/08/prehled-autosedacek-proti-smeru-jizdy.html

      Vymazat
  12. Super článek. Ještě by nebylo marné přidat upozornění, že tyto sedačky nesmí být umístěny na předním sedadle, pokud nelze vypnout airbag. Moje auto má nálepku na čelním stínítku s timto zákazem, ale jak jsem zjistila, někteří lidé o tom nemají tušení. A pak tvrdí, že jsou ty sedačky nebezpečné

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dnes ma vacsina novych lepsich aut aj rozne bocne, zadne ci hlavove airbagy - otazka ci tieto nemozu byt tiez nebezpecne, co si myslite.

      Vymazat
    2. Dnes ma vacsina novych lepsich aut aj rozne bocne, zadne ci hlavove airbagy - otazka ci tieto nemozu byt tiez nebezpecne, co si myslite.

      Vymazat
    3. Abych pravdu řekla, tak jsem si myslela, že to všichni vědí, že ten airbag jde vypnout. Boční a jiné airbagy myslím nebudou tolik nebezpečné, ale zkusím to zjistit, díky za podnět!

      Vymazat
  13. Skvely clanok - konecne mozem ukazat manzelke preco sa ma davat sedacka proti smeru ....

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den,

    předně děkuji za článek, sama jsem velkým zastáncem jízdy proti směru. Mohu ale poprosit o upřesnění těch 1350 N? Ve zdroji, který uvádíte, je číslo 1350 zmiňováno pouze ve spojitosti s výškou figurín, potažmo ve spojitosti s evropskými směrnicemi určujícími výšku dětí (v milimetrech), to mi přijde jako celkem zásadní. Dále píšete o 1500 N, ale ve zdroji je opět pouze 1500 mm a opět to souvisí s výškou, ne se silou působící na krk. Je chyba na mé straně, nebo došlo k nějaké mylné interpretaci zdroje?

    Děkuji předem za objasnění!
    Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za dotazy a oceňuju, že koukáš i do citovaných zdrojů:) Konkrétně tady ty čísla jsou ze článku, který je v tom citovaném jako první reference, ale on se musí stáhnout jako pdf, tak mi tam nešel dát jako odkaz. Ale doplním to tam i jako odkaz na stránku, kde se dá stáhnout. V tomhle článku (EEVC report 514 z dubna 2008) je to pak na stránce 25, je tam tabulka. Ještě Ti napíšu odpověď k dalším otázkám. Tereza

      Vymazat
  15. Ještě připojím jednu svou nejasnost s prosbou o objasnění - píšete, že: "Trik je v tom, že žádné testy neměří zátěž krku." Kde jste prosím našla tuto informaci? Hledala jsem na stránkách dtestu i ADACu a konkrétní údaje o testování jsem nanašla (přehled senzorů apod.). Nicméně jsem narazila např. na tento článek, ze kterého ale podle mě jasně vyplývá, že se zátěž krku měří. Jinak by těžko mohli konstatovat nadměrné zatížení krku. (http://auto.idnes.cz/test-detskych-autosedacek-skoncil-katastrofou-deti-jsou-v-ohrozeni-1gg-/automoto.aspx?c=A100223_151604_automoto_hig)Jak to tedy prosím je? Děkuji, Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím testováním je trochu tajuplné, protože se nikde neuvádí, jak přesně to teda testují. Jasné je, že Plus test měří zátěž krku a má na to přísná kritéria (1220 N pro 18 kg dítě), proto v něm neuspěje žádná autosedačka po směru jízdy. V testování pro homologaci autosedaček podle ECE R44 ani nové ECE R129 není měřena zátěž krku. V článku d Testu z června 2015 je uvedené, že začínají používat lepší figuríny, které mají i krční senzor, z čehož vyplývá, že předtím to neměřili. Ale ani tak není nikde napsáno, jaké mají limity a jestli překročení nějakého limitu bude znamet, že autosedačka dostane nedostatečnou, nebo ji jen sníží známku o pár procent. Ten článek z idnes nevím, jak na to přišel, německy bohužel neumím, abych prohledala ten časopis, na který tam odkazujou... Tereza

      Vymazat
    2. Milá Terezo, moc děkuji za odpovědi. My jsme totiž zrovna teď nákup sedačky řešili a nakonec jsme tedy vybrali Britax Dualfix, ale pěkně mi to tedy zamotalo hlavu a stejně bych ráda spoustu věcí věděla přesněji... napadlo mě, že bych napsala do dTestu nebo ADACu, aby mi řekli přesná kritéria testů - pokud se něco dozvím, dám vědět. Teď mi kupříkladu zase vrtá hlavou, jak je možné, že sedačky první kategorie mohou být používány do chvíle, kdy už dítěti hlava přesahuje do úrovně očí - to přeci taky není bezpečné, čistě logicky vzato? Je toho prostě moc a aby se v tom člověk vyznal...:-) Každopádně za článek ještě jednou moc děkuji, kdybych ho úřed delší dobou nečetla a teď se k němu zase nevrátila, o jízdě proti směru asi neuvažuji!

      Vymazat
  16. Děkuji za váš článek! Dodatečně mě ujistil v tom, že jsme se rozhodli při výběru správně. Snažím se mezi známými šířit osvětu a na internetu váš článek doporučuji k přečtení. Vyvracíte zde dost zkreslených představ, které někteří rodiče mívají. Já jsem od začátku byla přesvědčena o výhodách protisměrných sedaček, a že pokud bude z čeho, tak určitě po vajíčku budeme vybírat zase protisměrnou sedačku. Měli jsme štěstí, že akorát přišla směrnice i-size a sní i rozšířená nabídka autosedaček takovéhoto typu. Pokud můžu za sebe říci, jsme s používáním protisměrné sedačky moc spokojení, a ve všech bodech se ztotožňuji s vašim názorem, že dítě má lepší výhled, není mu špatně, má nohy pohodlně! pokrčené (nevisí mu ze sedačky) atd. Můj hlavní důvod k této volbě, byla myšlenka, že vážnější autonehoda se nestává každý den a když, tak při jakékoli značce autosedačky s velmi dobrým hodnocením, bude přežití dítěte záviset na dalších okolnostech, a absolutně žádné zranění se v takovém případě rovná obrovskému štěstí, resp. vždy pravděpodobně dojde k nějakému poranění. Ovšem každý den, obzvláště při častějším ježdění autem, jsme v kolonách a při dynamice dnešního provozu, vystaveni situacím s prudkým bržděním, a ťukancům v malé rychlosti v kolonách. Z této zkušenosti vím, co to udělá s člověkem- vždy prudce trhnete hlavou směrem v před a zase zpátky- tedy u dítěte všemi odborníky na danou problematiku zdůrazňovaný nejrizikovější pohyb! A právě toto je ještě výraznější, když dítě v sedačce usne a hlavu má volně svěšenou! Čehož se u protisměrné sedačky nemusíme vůbec obávat! ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář! A jsem ráda, že vám dal článek informace a taky že jste pořídili protisměrnou sedačku ještě před tím, že jste si něco zjistili... Rozhodně je pravda, že ty malé ťuknutí jsou velmi časté a i když to vypadá, že to není nic vážného, pro dítě v sedačce po směru jízdy to může mít dost vážné následky... Tak ať se vám dobře a bezpečně jezdí! :) Tereza

      Vymazat
  17. A existují prostisměrné sedačky i pro ty starší dítka, příklad 16kg a výše?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Existují protisměrné autosedačky až do 25 kg, jsou vypsané v tomto článku http://www.petsvestek.cz/2015/08/prehled-autosedacek-proti-smeru-jizdy.html
      Tereza

      Vymazat
  18. Díky tomuto článku jsme pořídili autosedačku beSafe ajsem moc ráda, takže moc děkuji za super článek!

    OdpovědětVymazat
  19. Díky za článek, mě inspiroval k uvažování nad jinou než pultíkovou sedačkou pro dceru, která už nám skoro vyrůstá z vajíčka na délku, přestože ještě váhově stačí.
    Ale mám otázku (nečetla jsem všechny předchozí komentáře, jestli je to tam zmíněné, tak se nezlobte a zopakuje prosím): Jak je to s nárazem zezadu? Třeba stojím v koloně na dálnici a někdo to do mě napere zezadu. Co pak udělá protisměrná autosedačka? Jsou na to nějaké studie nebo videa crash testů?
    Koukala jsem na YouTube (jen krátce) a nic jsem nenašla, jen test klasického autesedadla s dospělým a crash test zadního nárazu, kde náraz "chytí" hlavová opěrka. Díky za případnou odpověď a radu. Zdenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Zdenko, díky za komentář! Napíšu o tom zvlášť článek, je to dobrý nápad, takže díky. Ve zkratce, zadních nárazů je statisticky mnohem míň a mají lehčí následky, většinou nebývají v takové rychlosti (resp. rozdíl rychlostí obou aut není tak velký) a to přední auto se jakoby odrazí dopředu, což ten náraz taky zmírní. A i když se stane taková nehoda, tak jsou děti v protisměrných sedačkách dobře chráněny. Zkusím to líp vysvětlit v tom článku, snad už příští týden:) Měj se hezky! Tereza

      Vymazat
  20. Dobrý den,
    děkuji za super článek, hledala jsem na vašich stránkách informaci, kterou jsem nenašla. Proto bych se chtěla zeptat tady. Za předpokladu, že dítě vozím v autě sama v protisměrné autosedačce kategorie 0-18 kg, je bezpečnější ho mít 1) na sedadle spolujezdce v PROTI směru s vypnutým airbagem nebo 2) vzadu PO směru jízdy? Malá mi vzadu, když na mě v protisměru nevidí, hystericky řve, až se dusí. Tudíž řízení je pro mě stres. Ve předu na mě hezky vidí. Mám protisměrnou sedačku, která se tak používá do 13 kg, poté do 18 kg se otočí do směru. Vím, že nejbezpečnější z evropských statistik je vozit dítě v protisměru vzadu uprostřed a to nejlépe do 4 let věku. Kvůli krční páteři. Jde mi to, jestli je větší riziko být vepředu v protisměru nebo vzadu po směru. Uvědomuji si, že vždy záleží na okolnostech, síle nárazu, rychlosti jedoucího auta i to, do jakého místa se náraz soustředí. Ale obecně. Nemohu se rozhodnout. Pro všechny v okolí jsem blázen, že vozím malou na sedadle smrti. Mám v plánu vyzkoušet jí dát dozadu do protisměru a namontovat jí na hlavovou opěrku zrcátko. Řešilo by to náš problém, ale pokud to nevyjde, ráda bych věděla, co je lepší z těch dvou možností. Nevíte, kde tuto informaci získat? Psala jsem na besip, ale zatím žádná odpovéď. Velmi vám děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  21. Dobrý den, mám tři děti (5, 3,5 a 0,5 leté), starší a prostřední sedí samozřejmě po směru jízdy a nejmladší ve vajíčku. Začínám zvažovat, zda ty starší neposadit také proti směru. Pořídili jsme do rodiny nové auto sedmimístný Renault Espace (děti sedí uprostřed a já s miminem úplně vzadu) a u něj se dají zadní sedačky otočit celé i proti směru jízdy. Je bezpečnější pro takto staré děti sedět v běžných děstkých sedačkách se sedadlem otočeným proti směru jízdy? Já se domnívám, že má toto řešení spoustu výhod a zdá se mi i bezpečnější. Co si o tom myslíte?
    Předem děkuji za odpověď, K8

    OdpovědětVymazat
  22. Dobrý den, perfektní článek, uvažujeme o koupi Concord Reverso plus, chtěla bych poradit jestli je to dobrá volba, nebo raději volit jinou autosedačku (máme omezený prostor v autě - fabie) ... děkuji moc za informaci

    OdpovědětVymazat