pátek 6. května 2016

Autosedačka proti směru jízdy a náraz zezadu

Jedna čtenářka mě svou otázkou přivedla k napsání článku o tom, jak je to s autosedačkami proti směru jízdy a nárazem zezadu. Tak se na to podíváme.

Zdroj obrázku zde.


Statistika


V tomto článku (odkaz zde) je statistika, jak často dochází ke zranění u různých typů nehod podle místa nárazu:

  • čelní 51%
  • boční 17 %
  • zadní 9 %
  • neznámý 23 %

Čelní a boční náraz jsou tedy nejčastějším typem nárazu. V těchto nehodách jsou autosedačky proti směru jízdy mnohem bezpečnější než po směru (více v mém článku zde.) Takže i kdybychom zůstali jen u této statistiky, je lepší sedačka proti směru jízdy. 


Fyzika - rozdíl rychlostí


Teď se podíváme na to, co se děje, když už k zadnímu nárazu dojde. Tyto nehody se obvykle stávají v mnohem menších rychlostech než čelní srážky. Respektive když jedou dvě auta proti sobě, jejich rychlosti se při srážce sčítají (př. dvě auta se čelně srazí, když jedno jede 100 km/h a druhé 60 km/h, je to stejné jako by jedoucí auto vrazilo do stojícího rychlostí 160 km/h.) Kdežto když se srazí auta, které jedou stejným směrem, jejich rychlosti se odčítají (př. auto jedoucí 100 km/h vrazí zezadu do auta jedoucího 60 km/h, je to stejné jako by jedoucí auto vrazilo do stojícího rychlostí 40 km/h.) Nižší rychlost, méně vážná nehoda (zpravidla).


Více fyziky - čas zrychlení/zpomalení


Co se stane s autem po nárazu? Když auto do nečeho vrazí čelně, zastaví se během setin sekundy. Jede třeba 100 km/h a během setiny sekundy stojí. Čím rychleji se auto zastaví, tím větší je síla srážky. Ta síla, která působí na pasažéry, na dítě, na jeho hlavu. 

U zadního střetu se však to přední jedoucí auto většinou nezastaví, ale poskočí dopředu tím, jak ho to zadní auto postrčí. A pak buď jede dál nebo se zastaví, ale ten čas, ve kterém dojde ke zpomalení, respektive ke zrychlení, je mnohem delší než u čelní srážky, můžou to být třeba dvě vteřiny nebo i déle. Tím pádem síla působící na dítě je mnohem menší. 

Pro představu, stejného efektu jako u čelního střetu dojde u zadního střetu jenom v případě, že hodně rychle do něčeho nacouváte. A to se nestává tak často. Nebo prostě couvejte radši pomalu...


Kde je hlava


Pokud jde o o samotný náraz zezadu, autosedačky proti směru jízdy mají obrovskou výhod v tom, že hlava a tělo dítěte jsou víc uprostřed auta, dál od místa nárazu, dál od těch plechů, které se můžou pomačkat a poranit dítě. Podívejte se na reálný příběh a fotky z nehody, kdy přesně tahle vzdálenost zachránila dětskou lebku. Odkaz zde.


Závěr


  • I když vám může připadat, že čelní náraz se sedačkou po směru je stejný jako zadní náraz se sedačkou proti směru, není to pravda. 
  • Statisticky je mnohem větší pravděpodobnost zranění u čelního a bočního nárazu než zadního. A tam jsou autosedačky proti směru jízdy o hodně bezpečnější.
  • Když už dojde k nárazu zezadu, je dítě v protisměrné sedačce chráněno tím, že má hlavu a tělo víc uprostřed auta a dál od plechů, které se doformují a mohly by ho zranit.

2 komentáře:

  1. Díky moc za článek. Ještě se cchi zeptat, podle čeho poznám dostatečnou bezpočnost sedačky. Dejme tomu, že se mi líbí tato - http://www.detske-kocarky.cz/autosedacka-kiddy-evolution-pro-2016.html . Je dost bezpečná? Na čem záleží? Díky za odpověď Leona Faltysová

    OdpovědětVymazat
  2. Dovolím si s vámi nesouhlasit. Nejsou to čelní a boční ale čelní a neznámý. Nenamy typ nárazu znamená že auto např při predjizdecim manévru dostane smyk, vyhýbá se prorijedoucimu autu a nebo zvěří a pod..... Potom nám to dělá skoro stejné číslo jako čelní naráz. Takže to máme 50:50... Jenže co se z crash testu nedozvíte, je stav vozidla po autonehodě. Tam se demonstrují pouze nárazy v sedačce nezavysle na vozu který je tam jen jako kostra na kolejnici. To že v konečném vysledku se zhruba v polovině případů k dítěti včas nedostanete protože bude zaklíněno mezi protisměrnou sedačkou, zadním sedadlem a střechou, už nikomu neříkáte... V případě nebezpečí je mnohem složitější v tomto případě dítě dostat ven z vozu.

    OdpovědětVymazat