pondělí 29. února 2016

Nebezpečí autosedaček s pultíkem

O autosedačkách s pultíkem jsem psala nedávno zde. Bylo to hlavně o nebezpečí vyklouznutí dítěte ze sedačky při převrácení auta na střechu. Provedla jsem hlubší průzkum a našla jsem další informace, které už jsou vážnější. Aby bylo jasno, nejbezpečnější je vždycky cestování proti směru jízdy. Důvody a více informací najdete v mém článku zde.

Autosedačky s pultíkem byly dříve velmi populární, ale v 90. letech skoro vymizely. V poslední době se zase vrací a jsou velmi dobře hodnocené spotřebitelskými testy. Výrobci tvrdí, že mají menší riziko zranění krku při čelním nárazu než autosedačky s pásy. Jenže podle dat ze skutečných nehod dochází u autosedaček s pultíkem ke zranění v dolní oblasti krku, přičemž figuríny Q1 (odpovídající ročnímu dítěti) při testování měří síly působící jenom na horní oblast krku. Větší bezpečnost vzhledem k úrazům hlavy nebyla prokázána. (Zdroj zde)


Vyklouznutí 


Autosedačky s pultíkem se pravidelně umisťují na prvních místech testů jako ADAC nebo dTestu. Jenže tohle jejich testování probíhá na takovém modelu auta, které je pevně připoutané k zemi na kolejnicích. Opravdové auto totiž když čelně narazí, tak se mu pak zvedne zadní část nahoru a dopředu. A v tomto momentu může dítě vyklouznout ze sedačky.

Test EuroNCAP v reálném autě



Test podle ADAC na vozíku


Tady jsou obrázky ze studie (odkaz zdeUNECE. Testovali znovu auta, která už dříve prošla testovaním EuroNCAP s nejlepšími výsledky. Podle protokolu EuroNCAP a v jejich laboratořích. A vzali autosedačky s pultíkem, které dostaly velmi dobré hodnocení ve spotřebitelském testu Stiftung Warentest (test.de), což je partner ADAC i dTestu, v roce 2013. EuroNCAP kromě čelního nárazu testuje také náraz s 40% přesahem, spotřebitelský test ne. (Reálně je častější čelní náraz s částečným překryvem než náraz celou čelní plochou.) Při tomto testu došlo opakovaně k vyklouznutí figuríny a k nárazu hlavou do stropu, podívejte se na obrázky.

Dva různé typy figurín, obě odpovídají 1,5 ročnímu dítěti.


Série obrázků s figurínou Q1 (roční dítě) s pultíkem a Q3 (tříleté) s pásy.

Figurína Q1 odpovídá ročnímu dítěti, Q3 tříletému. Q1 vyklouznul a praštil se hlavou o strop. Q3 taky a tlak na jeho břicho byl asi třikrát vyšší než je přípustný limit.(zdroj zde)
Q1 figurína vyletěla ze sedačky s pultíkem.

Stejné auto, stejný test, Q3 figurína vyklouzla ze sedačky a praštila se hlavou o strop.

Q3 vyklouznul ze sedačky a praštil se hlavou o stop. Q1 vyklouznul.

Závěr z tohoto testování tedy je, že autosedačky s pultíkem mají vážné bazpečnostní problémy v nejčastějších nehodách, což je čelní náraz (respektive čelní náraz s částečným překryvem.) Může dojít k vyklounutí dítěte ze sedačky. Přitom udržení dítěte v sedačce je její základní a nejdůležitější funkcí.

Výsledky studie:
Figuríny 1 nebo 1,5 ročního dítěte

  • Q1,5 vyklouznutí (trup mimo sedačku)
  • Q1 úplné vyklouznutí ze sedačky
  • Q1 částečné vyklouznutí s úderem do hlavy o strop nebo o vedlejší autosedačku

Figurína tříletého dítěte:

  • vyklouznutí ze sedačky
  • úder hlavou o strop
  • tlak na břicho vyšší než stanovený limit


Závěry testování autosedaček s pultíkem v anglickém originále.

Zranění v oblasti břicha a hrudníku


Kromě vyklouznutí je velkým rizikem i zvýšený tlak na břicho, vyšší než je stanovený limit zranění. Limit je 1,13 baru a bylo jim naměřeno až 5-6 barů (zdroj zde). U figurín meších než tříletých se ani tlak na dutinu břišní neměří. Stejně tak stlačení hrudníku překračuje limit zranění pro figuríny ročních i tříletých dětí. Autosedačky s pásy jsou v obou případech pod limitem. Zdroj zde.

Dalším nebezpečím je to, že pultík se nedá přizpůsobit každému dítěti a poloha pultíku se nemění s tím, jak dítě roste. Takže není v té výšce, kde by měl ideálně být. Malé a hubené děti můžou mít pultík v úrovni prsou. Při nárazu tak pultík zadrží trup dítěte a dopředu jde jen hlava. Dítě se praští hlavou o pultík, což může mít za následem poranění hlavy, síla působící na krk je příliš velká a může dojít k jeho poranění a tlak na hrudník je velký natolik, že může dojít k zlomení žeber a poranění orgánů v hrudním koši. Naopak u velkých a obézních dětí působí většina tlaku na dutinu břišní a může tak docházet k poranění vnitřních orgánů.

Závěr


Překlad závěru této studie: Není jasné, jaké budou následky současného návratu autosedaček s pultem. Nebyly zjištěny žádné jasné výhody a naopak byly nalezeny potenciální rizika. Zároveň není jasné, jestli současné testování poskytuje dostačující informace o reálné situaci. Je tedy třeba opatrnosti s těmito systémy a dále je zkoumat.

Takže autosedačky s pultíkem nemají prokazatelné výhody oproti autosedačkám s pásy. Nejsou lepší pro hlavu a krk. Navíc je u nich vyšší riziko vyklouznutí, zranění břicha a zranění hrudníku. Přesto lidi tyto autosedačky kupují s vírou, že jsou nejbezpečnější. Protože mají nejlepší hodnocení podle spotřebitelských testů.

Jak je to možné? Jak je možné, že nám tvrdí, že jsou nejbezpečnější, když mají tolik rizik? Proč mají kritéria nastavená tak, že vlastně neukazují reálnou situaci? A je možné, že by firmy vyráběly autosedačky s cílem, aby vyhrály spotřebitelské testy a tím pádem aby se nejlépe prodávaly? Že by pro ně byl důležitější úspěch v těchto testech než skutečná bezpečnost?





Mimochodem tady je jedno video z testů EuroNCAP, kde jsou obě děti v autosedačkách proti směru jízdy.

9 komentářů:

  1. Díky za tento článek!

    OdpovědětVymazat
  2. Odpovědi
    1. Zdroje jsou uvedené v článku jako odkazy.

      Vymazat
  3. Koupila jsem autosedačku s pultíkem Cybex Juno fix, tedy kategorie 9 - 18 kg. Váhala jsem díky tomuto článku, ale nakonec jsem ji vzala. A jedna z prvních věcí, co jsem zkoušela, byla vytáhnout připoutané dítě ze sedačky. Nejde to. Krom toho, že dítě drží pultík, ho drží o opěrka hlavy, přes kterou nedostanu ramena. Ani když jsem ho zkusila přiklonit k sobě, nevytáhla jsem ho. A podotýkám, že jsem dítěti nesundala bundu, díky které by mělo snáz vyklouznout. Dítě váží necelých 10 kg, měří skoro 80 cm. Nedovedu si představit, že by vyklouzlo při nehodě tak snadno, jako na těch videích. Navíc zastávám názor, že pultík snižuje riziko špatného připoutání, neboť spousta rodičů pásy autosedačky pořádně nedotahuje a dítě z nich pak může při nehodě vyletět.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže člověk nedokáže vyvinout takovou sílu, jaká působí na dítě v případě nehody, i kdybyste byla vzpěračka těžké váhy:) Ale samozřejmě je to váš názor, můj názor je, že mnohem bezpečnější než všechny ostatní jsou autosedačky proti směru jízdy. To, že lidi nedotahují správně pásy, je pravda, ale když o tom víte, není to nic složitého, dělat to správně. Tereza

      Vymazat
  4. Mame kiddy s isofixem a pultikem a delali jsme test kdy se auto prevraci jako pri nehode na strechu. Maly 10kilo mi z tama nevypadl. Jak je to jen mozne? Ze by nahoda? Tento clanek neni seriozni dle meho nazoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy jste prevraceli rychle jedoucí auto s dítětem uvnitř na střechu? :) Asi jste zkoušeli otočit autosedačku vzhůru nohama, takhle podobně se testují autosedačky, aby vůbec prošly homologací. Ale to neříká vůbec nic o nehodách, které jsou popisovány v těchto studiích. Každopádně já vás vůbec nenutím tomu slepě věřit, berte to jako podnět pro zjišťování více informací na různých místech... Tereza

      Vymazat
  5. Děkuju za článek, objednala jsem si sironu M2, sice drahá, ale dítě je nejcennější, co mám.

    OdpovědětVymazat
  6. Posílali jste svoje zjištění k vyjádření do dTestu? Jaká je jejich odpověď?

    OdpovědětVymazat